Wellicht verrassend: vrijwilligers blijken met name op kantoortijden in te loggen: tussen 09.00 en 15.00 uur logt 50% van de vrijwilligers in. Ook het website bezoek vertoont, niet onverwacht, hetzelfde patroon. Rond 11.00 uur zien we zowel een piek in website bezoekers als inloggende vrijwilligers, dit is de ‘spits’ tijd. Opvallend is dat we in het websitebezoek ook een klein piekje zien tussen 20.00 en 22.00 uur, maar dat deze piek niet resulteert in vrijwilligersactiviteit (inloggen).
Op NLvoorelkaar staan 26.000+ hulpvragen online. Deze hulpvragen worden standaard gesorteerd op datum. Maar let op: het gaat niet om de datum waarop de vacature geplaatst is, het gaat om de datum waarop de vraagplaatser voor het laatst heeft ingelogd. Zo ‘weten’ we dat een vacature nog actueel is – want voor een vrijwilliger is niks zo vervelend als een vrijwilligersvacature al vervuld blijkt!
Daarnaast kan de vrijwilliger uiteraard zelf zoekcriteria toepassen: plaats, interesse, hoe vaak etc. Maar dan nog is vaak de lijst met vacatures lang en is het dus gunstig om bovenaan te staan. Zorg daarom dat je jouw vrijwilligersvacature rond 10.00 online hebt staan (of als ie al online staat: dat je even ingelogd hebt), zodat de grootste groep vrijwilligers jouw vacature ziet staan.
Andersom geredeneerd: plaats je vrijwilligersvacature liever niet na 15.00 en zeker niet tussen 22.00-06.00 uur. De kans is groot dat op het moment dat de grootste groep vrijwilligers online op zoek gaat, jouw vrijwilligerswerk vacature inmiddels in het overzicht naar beneden is gezakt en minder vaak of snel gezien wordt.